ASNAM – أصنام is one tale/hikayat from LET US STOP AND WEEP - قفا نبك
L’œuvre / projet de livre ASNAM a été réalisée sur une période de seize ans, lors de sept visites brèves au Liban, entre 2009 et 2025.
Το 2009, ο Γιώργος Σαλάμε πραγματοποίησε την πρώτη του φωτογραφική τεκμηρίωση και συλλογή της παρουσίας θρησκευτικών αγαλμάτων σε ορισμένες χριστιανικές περιοχές του Λιβάνου. Δύο δεκαετίες μετά την αναχώρησή του από τη χώρα και το τέλος του εμφυλίου πολέμου, μεγάλα αγάλματα του Χριστού, της Παναγίας, αγίων και αγγέλων άρχισαν για πρώτη φορά να εμφανίζονται στο αστικό τοπίο εκτός των συνηθισμένων θρησκευτικών τους ναών. Στο βιβλίο ASNAM, η σταδιακή επιτάχυνση της μνημειοποίησης της πίστης στον δημόσιο χώρο στον Λίβανο και σε μεσογειακή κλίμακα αποτελεί κεντρικό ζήτημα. Το βιβλίο θα εξετάσει τις απαρχές του τρόπου με τον οποίο η αναπαράσταση της πίστης και οι επιπτώσεις της στη δημόσια σφαίρα διασυνδέονται με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Είναι επίσης ένας στοχασμός πάνω σε μια αντιπαράθεση μεταξύ του ιερού και του βέβηλου, στη ρήξη μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου χώρου, πολίτη και ξένου και στην επανοικειοποίηση των αγαλμάτων από πολιτικά και θρησκευτικά συμφέροντα.
In 2009, Georges Salameh carried out his first photographic documentation and collection of the presence of religious statues in certain Christian Lebanese regions. Two decades after he left the country and the end of the civil war, large statues of Christ, the Virgin Mary, saints and angels have begun for the first time in the urban landscape outside their usual religious sanctuaries. In the book ASNAM, the gradual acceleration of the monumentalization of faith in public space in Lebanon and at a Mediterranean scale is a central question. The book will look at the origins of how the representation of faith and its implications in the public sphere are interconnected to political and social issues. It's also a meditation on a confrontation between the sacred and the profane, on the rupture between private and public space, citizen and foreigner and on statues re-appropriation by political and religious interests.
En 2009, Georges Salameh a réalisé son premier travail de documentation photographique et de collecte de la présence de statues religieuses dans certaines régions chrétiennes du Liban. Deux décennies après son départ du pays et la fin de la guerre civile, de grandes statues du Christ, de la Vierge Marie, de saints et d'anges ont fait leur apparition pour la première fois dans le paysage urbain en dehors de leurs sanctuaires religieux habituels. Dans le livre ASNAM, l'accélération progressive de la monumentalisation de la foi dans l'espace public au Liban et à l'échelle méditerranéenne est une question centrale. Le livre se penche sur les origines de la façon dont la représentation de la foi et ses implications dans la sphère publique sont liées à des questions politiques et sociales. Il s'agit également d'une méditation sur la confrontation entre le sacré et le profane, sur la rupture entre l'espace privé et l'espace public, le citoyen et l'étranger et sur la réappropriation des statues par des intérêts politiques et religieux.
في عام 2009، بدأ جورج اقتناء والتوثيق فوتوغرافياً لتواجد التماثيل الدينية في بعض المناطق المسيحية في لبنان. بعد عقدين من مغادرته البلاد ونهاية الحرب الأهلية، بدأت تظهر لأول مرة في المشهد الحضري تماثيل ضخمة للمسيح والعذراء مريم والقديسين والملائكة خارج أماكنهم المقدسة المعتادة. في كتاب "أصنام"، يُطرح التساؤل حول التسارع التدريجي لعملية تحويل الإيمان الديني إلى معالم كبيرة في الفضاء العام في لبنان وعلى مستوى حوض البحر المتوسط. يستعرض الكتاب أصول ارتباط تمثيل الإيمان وانعكاساته في المجال العام بالقضايا السياسية والاجتماعية، كما يعد تأملاً في المواجهة بين المقدس والدنيوي، وفي الصدع بين الفضاء الخاص والعام، بين المواطن والأجنبي، وعلى إعادة توظيف التماثيل من أجل المصالح السياسية والدينية
Το 2009, ο Γιώργος Σαλάμε πραγματοποίησε την πρώτη του φωτογραφική τεκμηρίωση και συλλογή της παρουσίας θρησκευτικών αγαλμάτων σε ορισμένες χριστιανικές περιοχές του Λιβάνου. Δύο δεκαετίες μετά την αναχώρησή του από τη χώρα και το τέλος του εμφυλίου πολέμου, μεγάλα αγάλματα του Χριστού, της Παναγίας, αγίων και αγγέλων άρχισαν για πρώτη φορά να εμφανίζονται στο αστικό τοπίο εκτός των συνηθισμένων θρησκευτικών τους ναών. Στο βιβλίο ASNAM, η σταδιακή επιτάχυνση της μνημειοποίησης της πίστης στον δημόσιο χώρο στον Λίβανο και σε μεσογειακή κλίμακα αποτελεί κεντρικό ζήτημα. Το βιβλίο θα εξετάσει τις απαρχές του τρόπου με τον οποίο η αναπαράσταση της πίστης και οι επιπτώσεις της στη δημόσια σφαίρα διασυνδέονται με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Είναι επίσης ένας στοχασμός πάνω σε μια αντιπαράθεση μεταξύ του ιερού και του βέβηλου, στη ρήξη μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου χώρου, πολίτη και ξένου και στην επανοικειοποίηση των αγαλμάτων από πολιτικά και θρησκευτικά συμφέροντα.
* CLICK ON IMAGES TO SEE MORE & LARGER
ARKAD (Palermo, Italy 2022)
book
The artist book project ASNAM
an edition of photography and text by Georges Salameh
in collaboration with
writer Oliver Rohe
curator Natasha Christia
& designed by CHORA ATELIER
has been granted support by
AFAC (Arab Fund for Arts and Culture)
It is scheduled to be printed in 2025